Fibromyalgia

Kvinne 64 år, Bærum, sykepleier:

Da jeg fikk diagnosen Fibromyalgia, ble livet mitt dramatisk forandret. Jeg hadde store  smerter hele tiden, og livet mitt ble veldig redusert. Nesten enhver dagligdags aktivitet utløste store smerter, og det endte med at jeg måtte slutte i  jobben min som sykepleier.

Etter noen år ble jeg gradvis bedre av psykomotorisk behandling. Det reduserte smertene og jeg kunne etter hvert lettere utføre de daglige oppgaver. Jeg gikk også tur, svømte og mediterte.

Jeg prøvde meg på Yoga og Pilates-trening, men det resulterte i at smertene økte på igjen.

Høsten 2009 hørte jeg om bevegelsesterapi hos Randi Dahl i Sandvika, og startet opp der. Etter første treningsøkt, var jeg veldig  spent på  hvordan kroppen min ville reagere. Da jeg våknet neste morgen kjentes kroppen lett og ledig, uten noe smerter, og det var en herlig opplevelse.

Bevegelser sammen med bevisstgjøring av pusten føltes veldig riktig, og jeg merket fort at jeg fikk mer energi og mindre smerter. Det var helt utrolig! Endelig var det en treningsform som fungerte for meg og min  kropp.

Særlig viktig for meg var det at jeg kunne følge min egen pust. Pusten var ikke styrt av en instruktør slik som jeg opplevde i Yoga og Pilates. Dette var en helt ny opplevelse og det føltes så naturlig å puste. Samtidig var øvelsene lagt opp i et behagelig tempo, slik at jeg selv kunne merke at jeg hadde et hold i mitt bevegelsesmønster. Det var vanskelig å slippe kontrollen, som Randi påker. Randi forklarte at hensikten var at jeg selv skulle kunne oppdage hvordan kroppen holder seg tilbake, og etter hvert kunne jeg tillate meg gradvis gi slipp. Med Fibromyalgia er musklene stramme, nettopp fordi jeg har vanskelig for å slappe av.

Da jeg begynte hos Randi, slet jeg med en veldig stram nakke og svimmelhet, og jeg hadde tidligere fått behandling av en øre-nese-hals spesialist for Krystallsyke.

Etter hvert som jeg holdt på med denne treningsform, forsvant svimmelheten og smertene, og gradvis har jeg fått et bedre liv.

Vi henger sammen fra topp til tå, og i undervisningen legger Randi vekt på å løse opp spenninger i hele kroppen. Hun legger stor vekt på bekkenet og benas posisjon for å skape en god kroppsholdning, og dermed avlaste spenninger i kroppen.

Gjennom bevegelsene skapes en bevisstgjøring som gjør at jeg har lært meg å lytte til kroppens  signaler. Nå kan jeg gjøre mer av det jeg har lyst til å gjøre, uten å pådra meg nye smerter.

Jeg har blitt avhengig av onsdagstimene med Randi, og i tillegg utøver jeg også daglig øvelser for å ta vare på kroppen min.

Pusten kommer, og med den øker blodsirkulasjon og bevegelighet.

Det er deilig å ha funnet en treningsform jeg mestrer, som gir meg overskudd og glede i hverdagen!

Sykepleier (64)

2 svar til Fibromyalgia

  1. Anne Hauer sier:

    Hei, hei,
    Dette var veldig interessent lesing. Jeg går pr. i dag på yogakurs en gang i uken. Det har jeg gjort over lengre tid nå, men føler ikke at det skjer noen forandring med kroppen.
    Jeg vil gjerne høre fra dere.

    • admin sier:

      Hei Hanne!
      Takk for respons!
      Denne damen som skriver innlegget går fortsatt på mine bevegelseskurs. Det finnes mange former for trening, og alle har sin teori. Myke
      bevegelser etter rolig musikk, hjelper deg til å finne din naturlige pust. Pusten er livsviktig, og din naturlige pust er viktig for at kroppen skal hele seg selv. Vi er alle unike individer, og må ta hensyn til det. Rikelig med oksygen og blodgjennomstrømning til kroppens muskler og organer, gir oss en ny vår. Hvorfor gjøre alt så vanskelig, når det kan gjøres så enkelt. Alt stress og mas i livet er det nok av, så vi behøver ikke å prestere når vi skal pleie kroppen.Det handler om å være i bevegelse, ikke å prestere!
      Kom gjerne innom for gratis prøvetime. Hver onsdag fra kl.10.00 og kl.17.30

      Mvh Randi Dahl

Legg igjen en kommentar til admin Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *