Pust og Bevegelsesterapi

Pust deg frisk

Ved å gjøre enkle bevegelser  etter rolig musikk- med fokus på vårt åndedrett  kan vi nå våre innerste spenninger.

Fysisk og psykisk smerte begrenser livet vårt.

Ved bevisstgjøring av kroppens bevegelsesmønster skapes en bedre kroppsholdning – indre stress og smerte reduseres - og energien øker.

Pust=Liv

Vårt åndedrett er kroppens største renselsesprosess. Pusten er en aktiv veksling av oksygen og karbondioksyd i lungene som regulerer sirkulasjonen av væske og energi i kroppen. Dyp, naturlig pust frigjør spenninger ved at sirkulasjonen øker, og kroppens selvhelbredende krefter aktiveres.

De fleste voksne har glemt hvordan det er å puste naturlig, og trenger hjelp til å vekke kroppens naturlige pustemønster. Mange forsøker å tvinge pusten frem gjennom diverse teknikker for å kontrollere pusten, uten at det egentlig gjør noen varig forskjell i livene deres: Sirkulasjonen i kroppen bedres ikke.

I Bevegelsesterapi streber vi ikke etter å kontrollere eller tvinge pusten frem. Det er vår erfaring at den naturlige pusten - i likhet med ditt innerste selv – trenger aksept for det den er her og nå, og at den beste metoden for å vekke kroppens naturlige pustemønster er gjennom å møte, akseptere og være oppmerksom på den.

 Det er spenninger i muskler og ledd som stopper for god sirkulasjon og pust i kroppen. Derfor jobber vi med bevegelser som fremkaller avspenning. Vi merker at pusten kommer av seg selv når bevegelsene påvirker spenningene i kroppen vår – det er slett ikke uvanlig at man begynner å gjespe mens man trener!

Det er kun når pusten jobber fritt og naturlig helt av seg selv at de virkelige, dype og varige effektene av fri pust finner sted.

En kommentar til Pust og Bevegelsesterapi

  1. Marianne Faye sier:

    Bevegelser som får med pusten til musikk er helsebringende. Kropp og sjel forfaller fort hvis jeg ikke holder dette vedlike. Det vet jeg alt om!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>