Pust og Bevegelsesterapi

Pust deg frisk

Ved å gjøre enkle bevegelser  etter rolig musikk- med fokus på vårt åndedrett  kan vi nå våre innerste spenninger.

Fysisk og psykisk smerte begrenser livet vårt.

Ved bevisstgjøring av kroppens bevegelsesmønster skapes en bedre kroppsholdning – indre stress og smerte reduseres – og energien øker.

Pust=Liv

Vårt åndedrett er kroppens største renselsesprosess. Pusten er en aktiv veksling av oksygen og karbondioksyd i lungene som regulerer sirkulasjonen av væske og energi i kroppen. Dyp, naturlig pust frigjør spenninger ved at sirkulasjonen øker, og kroppens selvhelbredende krefter aktiveres.

De fleste voksne har glemt hvordan det er å puste naturlig, og trenger hjelp til å vekke kroppens naturlige pustemønster. Mange forsøker å tvinge pusten frem gjennom diverse teknikker for å kontrollere pusten, uten at det egentlig gjør noen varig forskjell i livene deres: Sirkulasjonen i kroppen bedres ikke.

I Bevegelsesterapi streber vi ikke etter å kontrollere eller tvinge pusten frem. Det er vår erfaring at den naturlige pusten – i likhet med ditt innerste selv – trenger aksept for det den er her og nå, og at den beste metoden for å vekke kroppens naturlige pustemønster er gjennom å møte, akseptere og være oppmerksom på den.

 Det er spenninger i muskler og ledd som stopper for god sirkulasjon og pust i kroppen. Derfor jobber vi med bevegelser som fremkaller avspenning. Vi merker at pusten kommer av seg selv når bevegelsene påvirker spenningene i kroppen vår – det er slett ikke uvanlig at man begynner å gjespe mens man trener!

Det er kun når pusten jobber fritt og naturlig helt av seg selv at de virkelige, dype og varige effektene av fri pust finner sted.

1 svar til Pust og Bevegelsesterapi

  1. Marianne Faye sier:

    Bevegelser som får med pusten til musikk er helsebringende. Kropp og sjel forfaller fort hvis jeg ikke holder dette vedlike. Det vet jeg alt om!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *