Litt om mine opplevelser med bevegelser……

Jeg heter Randi Dahl, og jeg ble født i Trondheim i 1952. Jeg begynte min karriere som frisør og makeup-artist med egen salong, før jeg ble legesekretær og siden rosenterapeut, utdannet ved Axelsons Bodywork School i Oslo. Der tok jeg også en tilleggsutdannelse som rosenbevegelsesinstruktør og senere seniorlærer i bevegelsene.

Fysioterapeuten Marion Rosen oppdaget en gang på 1950-tallet at dersom hun satte musikk til tradisjonelle fysioterapeutiske øvelser, ble effekten av øvelsene betraktelig forsterket. Ut fra denne oppdagelsen utviklet hun «Rosenbevegelsene», der hun vektla gleden, dansen og den musikalske rytmen i bevegelsene.

Gjennom mange års praksis både som instruktør og gjennom å utdanne andre til å bli instruktører i bevegelsene, videreutviklet jeg etterhvert min egen forståelse av konseptet der jeg i større grad enn det som er vanlig vektlegger selve pusten og kroppsholdningen når vi gjør bevegelsene. Dette er etter min forståelse også Marion Rosens opprinnelige fokus – det handler om å være i bevegelsene, ikke å gjøre dem. 

Mitt motto er «less is more»: Ofte gjøres veldig store bevegelser – så store at man mister kontakt med sitt senter og slutter å puste naturlig. Jeg oppdaget også at kroppens «alignment» – altså riktig balansert kroppsholdning – var vesentlig for å åpne for kroppens energiflyt få fullt utbytte av bevegelsene. Dette har jeg over mange års praksis og erfaring utviklet til konseptet «Bevegelsesterapi».

Vi kommer til denne verden med en pust, den naturlige pusten som skaper det store øyeblikket,det mirakuløse som skjer når et barn blir født.

Som ung mor for 40 år siden, var det ikke pustens oppmerksomhet som var fokus da min sønn ble født.En velskapt og stor gutt som skrek da han ble født, og det var stort.

Da jeg for 6 år siden fikk mitt første barnebarn og stod der med henne i armene, ble jeg virkelig fasinert og opptatt av hvordan det kjennes når hele kroppen puster.

Etter hvert som årene går gjennom livet og mange forskjellige hendelser oppstår, kan det være situasjoner som blir vanskelig å takle der og da.

Dette vil påvirke åndedrettet vårt. Vonde minner og frykt vil lagre seg som smuskelspenninger, blokkeringer, ubalanse eller plager og sykdommer.Følelser som ikke er forløst påvirker oss både fysisk og psykisk.

Det å kunne tillate oss å fokusere mer på det gode i oss selv, gjør at vi kan  tåle mer av det vonde som skjer og har skjedd.

Kroppen husker alt hva hodet har fortrengt.

Det å være i pusten,ikke gjøre pust,var en stor opplevelse for meg.

Min egen smerte fra barndommen, hadde jeg løpt ifra ved å trene veldig aktivt over mange år. Faktisk til jeg kom i 40 årene.Det var det samme hva jeg trente med, bare jeg kunne kjenne at jeg var sliten, men allikevel fikk en form for overskudd. Det var løping, friidrett håndball, all form for work-out.Det føltes bra da.

Det jeg har skjønt i ettertid, er at jeg ubevisst var redd for å møte mine fortrengte opplevelser ved å løpe fra sjelen min med alt for aktiv trening.

Til slutt sa kroppen stopp. Jeg fikk diagnosen utbrent,men trodde vel fremdeles at det gamle mønsteret skulle fungere bra.

Først etter at jeg ble stoppet ved at jeg brakk benet i en skiulykke, ble det full stopp. Med etterfølgende infeksjoner over tid som var vanskelig å bli kvitt og til slutt endte opp med snakk om amputering fra kneet og ned, ble det en anderledes hverdag.Da hadde jeg ikke noe valg lenger. Det to meg 3 1/2 år å komme tilbake til jobb igjen.En klassisk historie som gjentar seg for mange. Det må skje noe drastisk før vi skjønner at vi kan velge å forandre på livet vårt.

Trening i små porsjoner er sikkert bra, men vi må ikke glemme avspenning.Kropp og sjel behøver også hvile.Vi har travle dager med full jobb på arbeidsplassen og i hjemmet og andre forpliktelser, så hverdagen strekker ofte ikke helt til.

Alle min trening og andre opplevelser gjennom mange år hadde satt sine spor med muskelspenninger overalt etter et høyt stressnivå.

I 1998møtte jeg Marion Rosen og all hennes kunnskap om kroppen og pusten.Jeg startet min utdannelse som kroppsterapeut og bevegelsesterapeut.Da snudde min livssituasjon.Vi er skapt for å bevege oss påpekte hun, men vil vi skape harmoni i kroppen, må det skje uten anstrengning.Ved det enkle og tillatende bevegelsesmønsteret og møtet med kroppen på en skånsom måte skapes  ro, harmoni og vei  tillater pusten å aktiveres.

Ved å gjøre rolige bevegelser, uten anstrengning, begynte kroppen å forandre seg.Etter øvelsene begynte kroppen ofte å skjelve. Da fortalte Marion at når en muskelspenning er klar for å slippe, blir den mentale delen av oss usikker.Vi vet ikke helt om om vi våger å slippe på spenningen, da vi er uvitende om hva som skal skje. Jeg oppdaget etter hvert som det slapp spenninger som også forløste føleleser,  gav det meg en indre ro. En ro som jeg aldri mister, for den er bare min.

Muskelspenninger fungerer som et forsvar, og det er bra og bli kvitt for de fleste. Noen mennesker behøver kanskje et forsvar av foskjellige anledninger i spesielle perioder i livet, og det skal vi respektere.Det jeg opplever er at kroppen slipper opp i små porsjoner og det føles bare befriende.

Ved at pusten blir med i dybden bygger vi opp den indre musulaturs styrke» the core»

Min kunnskap i årenes løp med å bli kvitt mine spenninger gjennom bevegelser med naturlig pust har gitt meg mye glede, energi og vitalitet. Det er viktig å påpeke at det er aldri  forsent å bli kjent med sitt indre landskap.Jeg har elever fra 25 -83,og alle har stor glede av å bli kjent med kroppens muligheter til økt bevegelighet.

Helt fra bardommen av skjønte jeg at jeg hadde god rytme, god koordinering og at jeg elsket å bruke kroppen fysisk,og at det gav meg mye glede. Kunnskapen om mitt ånderett var ikke tilstede da, og jeg presset meg til utholdenhet.

Nå kan jeg fortsette å bevege meg til livets slutt da jeg har oppdaget en stor gave med å være i bevegelse uten å prestere.

Min erfaring med forskjellen på hard trening og tillatende trening med pusten som fokus, har gitt meg flere innsikter. Erfaring med Fibromyalgia,høyt blodtrykk,hjerteproblemer,bekkenløsning, spenninger i nakke og skuldre,korsryggplager,hofteplager…. er at avspenning gir god sirkulasjon og god bedring.

Pusten styrer alle mentale og fysiske prosesser i kroppen.

Hvis tankene er ukontrolerte, vil pusten være ukontrolert og vi blir ukontolerte.

Den som mestrer pusten –  mestrer livet!

En kommentar til Litt om mine opplevelser med bevegelser……

  1. KAren sier:

    Reading your story reminds me how vital it is to be honest with oneself and truly go with the flow – allowing the breath to find its natural rhythm and not build walls to stop us with every next step. Thankyou and if I lived closer I would love to attend your classes, you are an inspiration

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>